Plan om opnieuw 130 km/u te rijden: Komen we dan sneller aan?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Het voornemen van het nieuwe kabinet is om, waar mogelijk, de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur.

De coalitieakkoorden van PVV, VVD, NSC en BBB bevatten deze maatregel. De uitvoering en timing hiervan zijn momenteel nog onzeker, voornamelijk vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.

Vraag aan verkeersexpert Ruben Loendersloot naar zijn visie over de gevolgen van deze verandering. Loendersloot staat positief tegenover het idee om de maximumsnelheid te verhogen.

“Persoonlijk ben ik voorstander van een vlottere rit.” Echter benadrukt hij de effecten: “Bij een redelijk lege snelweg en een lange afstand, zal het enigszins helpen, maar niet significant.”

”Het zal dus niet aanzienlijk bijdragen aan een snellere aankomst op je werk.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 was de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.


“Er moet een behoorlijke afstand worden afgelegd om echt tijdwinst te boeken. Als je bijvoorbeeld ’s nachts van Groningen naar Middelburg rijdt, kan dit een verschil van een kwartier maken.”


”Echter, als je dan al met 130 kilometer per uur mag rijden, zal er wat dit betreft weinig veranderen. Bij een rit ’s nachts van Deventer naar Amersfoort kun je mogelijk 1 of 2 minuten winst behalen, niet veel dus.”


Loendersloot wijst er echter op dat een hogere snelheid invloed heeft op hoe automobilisten zich voelen. “Het kan prettig zijn om het gevoel te hebben dat je lekker doorrijdt.”


”Er zijn echter niet veel wegen in Nederland waar dit daadwerkelijk mogelijk is, zelfs niet buiten de spitsuren.” Hij benadrukt dat het aanpassen van de maximumsnelheid voornamelijk “om het gevoel gaat en dat het natuurlijk om de kiezers draait.”


Nederland heeft te maken met druk verkeer en veel files. “Als we in een land als Zweden zouden wonen, zou de discussie veel relevanter zijn. Daar is het namelijk erg rustig, waardoor er veel meer mogelijkheden zijn voor debat over dit onderwerp.”

Als je vaker de kans hebt om lekker door te rijden,


dan ligt de optimale capaciteit van onze snelwegen bij 90 kilometer per uur, volgens Loendersloot. Dat zorgt ervoor dat het allemaal beter doorrijdt.


En de verschillende snelheidslimieten zorgen voor verwarring, aldus Loendersloot. Mensen rijden nu standaard 100, terwijl ze later 120 mogen rijden. Dat houdt de boel op. En dat probleem zal zich ook voordoen wanneer de snelheid weer toeneemt naar 130 kilometer per uur.


Veilig Verkeer Nederland uit ook hun scepsis over het plan, met zorgen over de mogelijke negatieve impact op verkeersveiligheid.


Een hogere rijsnelheid resulteert bij een botsing in een grotere impact, met een verhoogd risico op ernstig letsel


Daarnaast leidt een langere remweg en verminderde reactietijd tot een verhoogd risico op ongevallen bij een snelheid van 130 kilometer per uur.


1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven