Recentelijk is er een zorgelijke toename van ongevallen met jongeren op fatbikes in ons land.
Volgens recente gegevens van kenniscentrum VeiligheidNL moesten in 2022 zeven fatbikebestuurders naar de spoedeisende hulp, een aantal dat in 2023 steeg tot 59.
In de eerste vier maanden van dit jaar alleen al waren er 33 incidenten. Experts voorspellen dat dit aantal in 2024 zelfs kan stijgen tot 100 ongevallen als de huidige trend doorzet.
Recent waren twee meisjes uit Breda ernstig gewond nadat hun fatbike in aanrijding kwam met een auto.
Deze alarmerende trend heeft geleid tot discussies over de instelling van een minimumleeftijd voor fatbikegebruikers.
VeiligheidNL pleit echter niet voor een verbod op fatbikes.
“Het is cruciaal om te vermijden dat kinderen jonger dan 16 jaar fatbikes gebruiken, aangezien ze de risico’s niet goed kunnen inschatten, wat gevaar oplevert voor zowel henzelf als andere weggebruikers.”
“Het blijkt echter behoorlijk lastig om een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes juridisch vast te stellen.”
“Onderzoeksbureau Sweco heeft geconcludeerd dat het juridisch niet haalbaar is om fatbikes apart te reguleren van andere e-bikes vanwege de moeilijkheid om ze juridisch te onderscheiden. “
“De discussie over een minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen krijgt meer draagvlak, maar een algemeen verbod stuit op praktische bezwaren zoals de afhankelijkheid van scholieren in landelijke gebieden van e-bikes.”
“Hoewel de roep om veiligheidsmaatregelen toeneemt, blijft het een uitdaging om een evenwicht te vinden tussen veiligheid en praktische uitvoerbaarheid.”
“Het nemen van alternatieve maatregelen en het voeren van voorlichtingscampagnes zijn van essentieel belang om de veiligheid van jonge weggebruikers te verbeteren zonder onbedoelde negatieve gevolgen.”
1. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?
2. Dit is toch te belachelijk voor woorden.
3. Minimumleeftijd instellen voor fatbikegebruikers niet mogelijk:
4. Dit is toch behoorlijk zorgwekkend!
5. Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren?