Korte vluchten: Waarom we niet meer moeten vliegen voor korte afstanden!

klmjpg

De discussie over korteafstandsvluchten is momenteel zeer relevant. Steeds meer mensen uiten bezwaren tegen het gebruik van vliegtuigen voor deze korte reizen.

Toch worden dergelijke vluchten nog aangeboden, zoals de recent gelanceerde route van Rotterdam naar Luxemburg. Vanaf eind oktober zal het vijf keer per week mogelijk zijn om deze korte afstand per vliegtuig af te leggen.

De afstand tussen deze steden bedraagt minder dan 300 kilometer, met een vluchttijd van slechts 65 minuten. Ter vergelijking: een autorit duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Deskundige op het gebied van luchtvaart, Joris Melkert van de TU Delft, wijst erop dat het vliegen van afstanden onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer verantwoord is.

Volgens hem zouden alternatieve vervoersmiddelen zoals de bus, auto of trein moeten worden overwogen voor dit soort korte reizen. Dit roept de vraag op of het verbieden van korte vluchten onder de 500 kilometer een haalbare oplossing zou zijn.

Door korteafstandsvluchten alleen toe te staan wanneer er geen goede internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, kan een mogelijke oplossing worden gevonden.

De impact op het milieu van korteafstandsvluchten is significant vanwege de CO2-uitstoot. Dit draagt bij aan klimaatverandering en het verminderen van dergelijke vluchten kan helpen deze uitstoot te verminderen.

Bovendien zijn er steeds meer snelle treinverbindingen die een goed alternatief vormen. Treinreizen zijn over het algemeen comfortabeler en milieuvriendelijker dan vliegreizen.

Toch blijven veel mensen voor korte afstanden de voorkeur geven aan vliegreizen vanwege de snelheid en het gemak dat ze bieden.

Is het echter gerechtvaardigd om voor het gemak van vliegen de extra belasting voor het milieu te accepteren, gezien bijvoorbeeld een aantrekkelijke vlucht van 65 minuten ten opzichte van een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur?

Er wordt voorgesteld om de frequentie van korteafstandsvluchten te verminderen. Alternatieve vervoersmiddelen kunnen hierbij een rol spelen.

Efficiënte treinverbindingen kunnen een goed alternatief bieden voor vliegreizen op korte afstanden. Daarnaast kan het verbeteren van het bus- en autoverkeer helpen om de afhankelijkheid van korteafstandsvluchten te verminderen.

1. Velen vinden de korte vluchten niet meer acceptabel…
2. Voor korte afstanden moet men de bus, auto of trein gebruiken.
3. Het verminderen kan de uitstoot van CO2 verlagen….
4. Gaat er in de toekomst een verbod komen voor deze korte vluchten?
5. Experts vinden deze vluchten niet meer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven