Een vernieuwende stap is genomen door Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven, door Arabisch toe te voegen aan het programma van het zesde jaar van de richting moderne talen.
Informatie die onlangs is gedeeld via Mediahuis-kranten, duidt op de integratie van Arabisch als onderdeel van de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer autonomie krijgen qua lesinvulling.
De keuze van de school om Arabisch toe te voegen, maakt deel uit van deze modernisering, en weerspiegelt een nieuwe benadering van het lesprogramma voor moderne talen.
In plaats van de vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde, krijgen scholen binnen de nieuwe structuur de ruimte om minder traditionele vakken aan te bieden.
Deze aanpassingen bieden scholen de mogelijkheid om een gevarieerd lesaanbod te creëren, wat leerlingen motiveert en klaarstoomt voor een wereld die constant in verandering is.
Volgens Frank Baeyens,
Volgens de directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.
In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.
Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
Volgens de bron, “zou het taalonderwijs kunnen profiteren van deze toevoeging en zou het een inspiratie kunnen zijn voor andere studenten,”
Aangenomen wordt dat, “studenten zich beter kunnen identificeren met individuen die een maatschappelijke status hebben bereikt en zich hebben ingezet voor verdere studie.”
Een andere opmerking luidt: “Het is zorgwekkend dat er momenteel een gebrek is aan leraren met een migratieachtergrond, dit is iets wat we graag willen veranderen.”
Lokaal bekend is het Heilige-Drievuldigheidscollege als een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden, iets waarvan de onderwijskoepels niet op de hoogte zijn van andere scholen die dit hebben geïmplementeerd.
Zij het verrassend, katholieke scholen in Vlaanderen hebben eerder ongebruikelijke talen aangeboden, zoals Koreaans of Zweeds, naast reguliere vakken.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.