Er is soms wat verwarring onder automobilisten wanneer ze rotondes naderen, ondanks dat deze ontworpen zijn om het verkeer soepel en veilig te laten doorstromen.
Bij een specifieke situatie met drie auto’s — rood, blauw en oranje — op een rotonde, kan men zich afvragen welke bestuurder de verkeersregels overtreedt.
De bestuurder van de oranje auto maakt hier de fout. Maar wat doet deze bestuurder precies verkeerd?
Volgens de gangbare verkeersregels en rotonde-etiquette dient men de binnenste baan te kiezen indien men van plan is om meer dan de helft van de rotonde te berijden.
Dit is om diverse redenen van belang. In de eerste plaats voor de veiligheid: de buitenbaan is bedoeld voor bestuurders die bij de eerste of tweede afslag van de rotonde willen verlaten.
Indien men bijna een volledige ronde op de buitenste baan rijdt, zal men meerdere rijstroken moeten kruisen om de afrit te bereiken, wat het risico op ongelukken vergroot.
Er is een tweede aspect dat belangrijk is: door de juiste rijbaan te kiezen, draag je bij aan de vloeiende doorstroming van het verkeer. Dit principe helpt bij het voorkomen van onnodig van rijstrook wisselen en het ontstaan van files.
De situatie met de oranje auto laat duidelijk zien wat er mis is: door bijna de hele rotonde op de buitenste baan te blijven, niet alleen overtreedt deze bestuurder verkeersregels, maar belemmert hij ook de doorstroming en veiligheid van andere weggebruikers.
De les hieruit is simpel maar essentieel voor een goede samenwerking op verkeerspleinen: wanneer je een groot deel van de rotonde moet nemen, selecteer dan de binnenbaan en geef op tijd aan wanneer je de rotonde gaat verlaten.
Door deze verkeersregels strikt te volgen, werken we allemaal samen aan een verkeerssysteem dat veiliger en efficiënter is.
Mag jij jouw rijbewijs houden?