In een progressieve zet heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven besloten om Arabisch toe te voegen aan het lesprogramma van het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit initiatief, recent aangekondigd in Mediahuis-kranten, past binnen de bredere vernieuwingen in het voortgezet onderwijs, waarbij scholen meer ruimte krijgen om hun lesprogramma aan te passen.
De school heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering. Dit besluit is genomen vanwege de kans om het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.
Voordien waren er vaste vakken zoals Latijn, economie en wiskunde; de nieuwe structuur biedt echter ruimte voor andere, meer onconventionele vakken.
Met deze aanpassing krijgen scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen stimuleert en voorbereidt op een voortdurend veranderende wereld.
Volgens Frank Baeyens, directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het doel van deze aanpassingen: “Leerlingen uitdagen en voorbereiden op de toekomst.”
De focus ligt niet op het vloeiend leren spreken van Arabisch door de leerlingen, maar op het introduceren van een compleet andere taal.
“Het idee is om een taal aan te bieden die volledig verschilt in structuur, schrift en tekens, en daarmee filosofisch en cultureel uitdagend is,” aldus Baeyens. “We streven ernaar hun horizon te verbreden.”
Naast een intellectuele uitdaging is de introductie van het Arabisch ook van maatschappelijk belang, benadrukt Baeyens.
In een steeds diverser wordende samenleving kan het leren van Arabisch helpen bij het overstijgen van culturele grenzen en het leggen van verbindingen tussen gemeenschappen.
Bovendien kan het leren van Arabisch waardevol zijn voor leerlingen die thuis deze taal spreken, aangezien het onderwijs hen de mogelijkheid biedt om hun taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.
Baeyens hoopt ook dat de school een leraar met Arabische achtergrond kan aannemen. “Het zou geweldig zijn als we een leraar met Arabische roots kunnen toevoegen,” zegt hij.
1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.