De gevaren van de populaire Fatbike: Hoe je het minder aantrekkelijk kunt maken!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

De opkomst van jongeren die op fatbikes rondrijden neemt toe. Deze elektrische fietsen met dikke banden zijn tegenwoordig erg geliefd. Toch brengen ze ook gevaren met zich mee. Wat te doen als ouder wanneer je kind interesse toont in zo’n fatbike?

Een aantal jaar geleden waren fatbikes nog vrij onbekend, maar vandaag de dag zijn ze niet meer weg te denken. Deze fietsen hebben een opvallende groei doorgemaakt binnen de fietsindustrie.

Wat ooit begon als een fiets voor avontuurlijke rijders, is nu een trendy accessoire geworden. Zelfs in stedelijke gebieden kom je ze tegen, waar hun snelheid en brede banden soms voor problemen zorgen.

Het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is vorig jaar opmerkelijk gestegen, mede door de toename van e-bikes.

Deze snelle fietsen waren oorspronkelijk niet bedoeld voor gebruik in stedelijke gebieden; ze zijn ontstaan in Alaska en de poolstreken, waar robuuste fietsen nodig waren voor ijzige terreinen. Ook in woestijngebieden bleken ze nuttig.

Ongveer in het jaar 2000 begonnen e-bikes aan populariteit te winnen. Fietsproducenten begonnen met het ontwikkelen van stevige frames en brede banden voor ruw terrein. Door toevoeging van elektrische ondersteuning, werden deze fietsen nog veelzijdiger.

Vandaag de dag zijn fatbikes niet enkel meer voor avonturiers, maar ook voor jongeren in stedelijke gebieden.

Vanwege hun ruige uiterlijk zijn ze populair onder jongeren, wat echter leidt tot hinder en veiligheidskwesties in het verkeer.

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is kritisch over de opkomst van de fatbike en zegt tegen Metro.

Volgens Tertoolen zijn veel mensen overgestapt van de bromfiets naar de fatbike en dit kan gevaarlijk gedrag veroorzaken,” merkt hij op.

Tertoolen benadrukt dat dit gedrag voorkomt bij alle elektrische fietsen, maar vooral bij fatbikes. Vooral jongeren hoeven minimaal te trappen en kunnen zelfs zonder te trappen met een gashendel rijden.

Hij uit zijn bezorgdheid over het gedrag en de gevolgen ervan. “Het lijkt een trend te zijn. Men rijdt vaak te snel en neemt bochten op een roekeloze manier. Er komen veel klachten binnen van mensen die moeite hebben om fatbikes te ontwijken,” aldus Tertoolen.

Er zijn groepen jongeren die veel tijd doorbrengen met hun fatbikes op pleinen, wat tot overlast leidt,” merkt hij op. De aantrekkingskracht voor jongeren wordt volgens Tertoolen vooral bepaald door het stoere uiterlijk van de fietsen.

“Het is vooral een statussymbool. Er is slim op ingespeeld met marketing: mensen willen gezien worden met zo’n snelle, stoere fiets.”

In relatie tot de populariteit van fatbikes, wordt er gewezen op de invloed van de helmplicht voor snorfietsen, wat mensen doet besluiten over te stappen op fatbikes. Een maatregel die genomen is, behelst het verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes.

Recentelijk presenteerde Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een plan om opgevoerde elektrische fietsen, inclusief fatbikes, aan te pakken. Het verbod op opvoersetjes is een van de maatregelen uit dit plan.

Volgens Tertoolen zijn de genomen maatregelen niet afdoende om de problemen met overlast en verkeersveiligheid aan te pakken. Strengere maatregelen, zoals een verplichting tot het dragen van een helm, worden door hem bepleit.

“Met een helmplicht is het gelijk afgelopen. Dan wordt de fatbike minder aantrekkelijk,”, suggereert hij. “Vooral jongeren willen niet met een helm gezien worden.”

Als oplossing suggereert Tertoolen om de fatbike te classificeren als snorfiets, wat automatisch een helmplicht met zich mee zou brengen, vergelijkbaar met andere gemotoriseerde voertuigen.

Volgens hem zijn andere maatregelen, zoals een leeftijdsgrens, minder wenselijk. Hij zegt: “Leeftijd is vaak lastig in te schatten en handhaving kost politie-inzet.” Hij vindt dat de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de ouders ligt.

Hij zegt: “De overheid kan regels opstellen die het minder aantrekkelijk maken, maar de ouders zijn primair verantwoordelijk.” Volgens hem hebben fietsenmakers en producenten vooral interesse in winst en dragen zij minder verantwoordelijkheid.

Daarom is het cruciaal dat ouders hun verantwoordelijkheid nemen wat betreft de opvoeding. Hij wijst erop: “Veel ouders kunnen de verleiding niet weerstaan om hun kind er een te geven. Groepsdruk speelt daarbij een rol.”

Tertoolen benadrukt het belang van lichaamsbeweging voor jongeren en wijst op de risico’s voor de verkeersveiligheid.

Hij zegt: “De schooljeugd zou weer op de gewone fiets moeten gaan. Ik zou ouders aanraden om hun kind een normale fiets te geven.”


“Volgens Tertoolen is het huidige gebruik van fatbikes negatief voor zowel gezondheid als milieu, aangezien er minder getrapt hoeft te worden en e-bikes een groot deel van de dag aan de lader hangen.”


1. Mogelijke acties ter vermindering van overlast!
2. Implementatie hiervan kan het einde betekenen voor de fatbike!
3. Spoedige invoering van deze regelgeving wordt aangeraden!
4. Dit standpunt wordt volledig onderschreven!
5. Geen verdere opmerkingen nodig!

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven