Ondanks zijn afwezigheid tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival afgelopen zaterdag, heeft Joost Klein een opmerkelijke toename in populariteit ondervonden.
Zijn nummer “Europapa” is momenteel het meest gestreamde lied op Spotify in diverse landen, en de videoclip heeft al meer dan 27 miljoen views op YouTube.
Bovendien is zijn Instagram volgers aantal spectaculair gestegen; hij heeft nu 1,5 miljoen volgers.
Marketingexpert Berend Klumper van ‘Not Selling Liquid’ heeft aan Editie NL verklaard dat, ondanks de ongelukkige situatie, Joost Klein’s bekendheid aanzienlijk is gestegen.
“Joost heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, zijn volgeraantal is meer dan verdubbeld en zijn naam wordt continu genoemd.”
”Zelfs mensen die normaal niet geïnteresseerd zijn in het songfestival raken bekend met hem en zijn muziek.”
Tot dusver heeft “Europapa” al ongeveer 52 miljoen streams verzameld op Spotify. “Voor het merk Joost Klein is dit dus de beste situatie geweest, ondanks dat dit niet de gewenste persoonlijke uitkomst is,” benadrukte Klumper.
De gevolgen van Kleins diskwalificatie strekken zich ook uit tot de STER, die te maken heeft met financiële tegenslagen vanwege lagere kijkcijfers.
Bedrijven betaalden elk 26.800 euro voor een reclamespotje tijdens de finale, gebaseerd op verwachte kijkcijfers die uiteindelijk halveerden.
Volgens Tina Nijkamp, kijkcijferexpert van Editie NL, zou de STER mogelijk compensatie moeten bieden, hetzij in de vorm van gratis reclamespotjes of door een terugbetaling van geld. De geschatte kosten hiervan voor de STER bedragen rond de 300.000 euro.
De juridische gevolgen voor Klein in Zweden blijven onzeker in de toekomst, en de uitkomsten van het lopende onderzoek zullen onthullend zijn.
“De uitkomst van het onderzoek is onzeker. Een negatieve uitkomst hoeft niet noodzakelijk een nadelige invloed op zijn merk te hebben,” verklaarde Klumper.
Wie het laatst lacht…