Diverse Nederlandse supermarktketens kondigen ingrijpende veranderingen aan in hun assortiment, met een focus op meer plantaardige producten. Picnic en Spar zijn slechts een paar voorbeelden.
Deze aanpassingen zijn onderdeel van een breder initiatief waarbij minimaal de helft van alle eiwitproducten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf het volgende jaar. Tegen 2030 streven zij naar een toename van dit percentage tot minstens 60 procent.
Deze verschuiving is voortgekomen uit een campagne van de dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden van start ging.
Wakker Dier streeft ernaar supermarkten aan te zetten om meer plantaardige eiwitbronnen aan te bieden als onderdeel van een bredere beweging richting duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote supermarktspelers zoals Albert Heijn en Jumbo zich bij dit initiatief aangesloten, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen.
1. Twee grote ketens zullen hun focus meer leggen op plantaardige producten.
2. Dit initiatief komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Ook deze grote ketens gaan zich inzetten voor minder vleesverkoop.
4. Meerdere supermarktketens passen hun assortiment op ingrijpende wijze aan.
5. Een afname van vleesproducten in de schappen en een toename van plantaardige alternatieven.